Kultura Zuzendaritza Nagusiak - Vianako Printzea Erakundeak antolatutako Nafarroako Organorako Musika Zikloaren 40. edizioa irailaren 20an hasi eta urriaren 26an amaitu zen, Foru Komunitateko hainbat herritan barrena ibili ondoren. Hilabete baino gehiagoz, organo musika zortzi udalerritara eraman du zikloak, besteak beste, Lesaka, Esara, Berara, Martzillara, Tulebrasera, Iruñera, Ezkarozera eta Garesera. Urteurreneko urte berezi honetan, zikloak Nafarroako musika eta kultur ondarearen hedapenean funtsezko zutabea izan zela berretsi zuen.
Bere hastapenetatik 40 urte bete ondoren, programa hau partaidetza nabarmenarekin amaitzen da, Nafarroako musika ondarea elkartzeko eta gozatzeko gune baliotsu gisa sendotuz.
Antolakuntzak bere poza adierazi du 40. edizio honen inpaktuarekin, zikloak Nafarroako lurralde osoko organoek ordezkatzen duten kultur ondareaz gozatzeko aukera eman duela azpimarratuz. Musika eta jarduera osagarriek tresna zoragarri honen ezagutzara hurbildu dute publikoa. 900 pertsona baino gehiagok parte hartu zuten kontzertuetan, mahai-inguruan eta programatutako bisita gidatuetan.
Berrikuntzak dituen programa
Organo nazionalen jaialdietako erreferentetzat jotzen den Música para órgano en Navarra lanaren 40. urteurren honetan, Cristina Alís jaunak urriaren 5ean Tulebrasko Santa María de la Caridad monasterioan, organo zikloa lehen aldiz hartzen zuen lekuan, emandako kontzertua bezalako ekitaldiak nabarmendu dira. Artistak Las Huelgaseko kodexa ospetsuaren Erdi Aroko obrak interpretatu zituen. Burgosko monasterio hori Tulebrasek sortu zuen, eta, beraz, musika eta hura hartu zuen esparrua ezin hobeto urtu ziren. Beste berrikuntza batzuk Marcilla eta Ezkaroze izan ziren, zikloaren egoitza gisa lehen aldiz, eta harrera ona izan zuten bi herrietan.
Bestalde, Carlos Arturo Guerrak urriaren 19an Garesko San Pedron emandako kontzertuak tradizioa eta modernitatea uztartzea proposatu zuen, Iberiar Garaiko barrokoaren egileen musika eta Philip Glass eta Arvo Pärt konpositore garaikideen lanak konbinatuz. Inprobisazio esperimentalek oso bestelako aurpegia erakutsi zioten eliza hartako organoaren ohiko aurpegiari, 1762an eraikitako Ramon Tarazonaren instrumentuari.
Kalitate artistikoa eta aberastasun historikoa
Nafarroako Organorako Musika Zikloak, urtero bezala, ibilbide paregabea egin du Nafarroako organo-tradizio aberatsean zehar, Lesakako San Martin, Berako San Esteban edo Martzillako Agustindarrak bezalako organo erromantikoetatik hasi eta XXI. mendeko ale bakanetaraino, Leireko monasterioko organoa kasu, Garesko San Pedroko, Santo Domingoko eta Iruñeko San Nikolaseko musika-tresna barrokoetatik igarota. Instrumentu horietako bakoitzak, bere aberastasun historiko eta artistikoarekin, Nafarroako musikaren bilakaera islatzen du hainbat mendetan zehar.
Halaber, urriaren 11n Nafarroako Errege Agiritegian eta Artxibo Orokorrean egin zen adituen eta kultur elkarteen mahai-inguruan, organo-ondarea zaharberritzeko eta kontserbatzeko hainbat proiekturi buruzko esperientziak partekatu ziren, eta ondare kultural hori etorkizuneko belaunaldientzat babestearen garrantzia azpimarratu zen, ANAOrekin eta Nafarroako Gobernuarekin koordinatuta tokiko eremuko elkarteek egindako lanetik abiatuta.
Antolakuntzak azpimarratu du zikloak berriro ere lagundu duela askotariko publikoak organo-musikara oztoporik gabe sar daitezen, eta, era horretan, ondare baliotsuarekiko estimu handiagoa sustatu duela foru erkidego osoan.